appetizer-1386743_1920

Smak en gang til

Visste du at fra fødsel av er vi programmert til å like søt og energirik mat? Spedbarn drikker som kjent morsmelk eller morsmelkerstatning de første månedene av livet sitt, og etter hvert blir de introdusert for flere og flere smaker. Hva vi liker påvirkes av arv og miljø, og noen er mer kresne enn andre. Det går fint an å endre  preferansene dine innenfor mat, men for mange trengs det en god dose tålmodighet. Alt kan læres, også det å bli mer variert i matveien.

Smak på maten mange nok ganger.

Nye smaker må introduseres flere ganger. Det skal minst åtte til ti smaksprøver til, og ofte mer, før man har lært seg å like den nye maten.

Ikke bruk tvang.

Det kan være gøy å prøve ut nye smaker, men for mange barn assosieres det med tvang. Dersom man blir tvunget til noe er det liten sannsynlighet for at man velger denne matvaren på egenhånd senere. Tilby maten flere ganger, og forsøk å gjøre det til en morsom greie at man prøver nye ting. Sørg for å ha nok tid rundt måltidet, varier tilberedning, og pass på at du ikke er for rask med andre alternativer.

Dette gjelder også voksne.

Voksne kan også lære seg nye smaker, og det kan være svært nyttig i for eksempel en vektreduksjonsfase. Hvis du for eksempel er vant til å drikke H-melk, og noen foreslår for deg at du burde bytte til skummetmelk tenker du kanskje at du like gjerne kunne drukket vann i stedet. Hvis du snur på det vil en person som er vant med skummetmelk føle at H-melken smaker som fløte. Etter en gradvis overgang (enten det er den ene eller den andre veien), kan jeg nesten garantere at du som bare drakk H-melk før, nå føler at den smaker som fløte.

Og hvis du tenker deg om; Likte du kaffe eller øl første gang du smakte det? Og hva med oliven? De færreste av oss var veldig begeistret for disse smakene de første gangene, men nå er du kanskje helt avhengig av morgenkaffen din?