bubbles-1584753_1920

Kunstig søtning oppsummert – Hvor skadelig er det?

At sukker ikke er særlig bra for deg er de aller fleste enige i, men hvordan er det med kunstige søtstoffer? Et kjapt googlesøk viser at kunstig søtning kan gi både hjernesvulster, kreft og depresjoner, og det høres jo ikke særlig bra ut. Hva skal man tro? Bør man velge rent sukker eller kunstig søtning hvis man skal kose seg, eller blir det som pest og kolera? Er det slik at man bør kutte ut alt som smaker søtt dersom man ønsker å unngå å bli syk før fylte 50?

Dette er satt litt på spissen, og selvsagt er det beste å spise minst mulig både av naturlig og kunstig søtning. Dette er ikke noe kroppen vår har behov for. Sånn egentlig…. Selv om det føles litt slik iblant 🙂 Likevel er det slik at en del av livet også handler om å nyte det man er glad i. Uten dårlig samvittighet.

Så hvor ille er denne kunstige søtningen?

Først og fremst; Helsemyndigheter over hele verden har konkludert med at kunstig søtning som du finner i brus og tyggis er trygge. Alt handler om doser, og for å komme opp i maksimalt anbefalt inntak av brus med kunstig søtning må du drikke rundt 5 liter hver dag (kroppsvekt på 60 kg). De fleste studier som er gjort der de har funnet tegn på at kunstig søtning kan gi negative helseeffekter er gjort på rotter og mus der dosene tilsvarer mye mer enn maksgrensen per kg kroppsvekt. Lettbrus inneholder få eller ingen kalorier, og det er nok derfor mange velger lettvariantene. Likevel ser man en sammenheng mellom overvekt og inntak av lettbrus. Det man kan spørre seg om da er om man begynner å drikke lettbrus for å gå ned i vekt, eller om lettbrusen er årsaken til overvekten. Studier viser at man sannsynligvis heller reduserer kaloriinntaket ved å bytte ut den vanlige brusen med lettbrus, og at man ikke spiser mer til andre måltider senere på dagen. Kort oppsummert: Du blir verken tjukk eller syk av å drikke lettbrus.

Om lettbrus i seg selv er sunt er en annen diskusjon, men det er iallefall mye sunnere enn sukkerholdig brus. Lettbrusen vil ikke gi deg positive helseeffekter, men ved at du reduserer sukkerinntaket (fordi du bytter ut sukkerholdig med sukkerfri) vil lettbrusen forhåpentligvis redusere sannsynligheten for at du utvikler overvekt og livsstilssykdommer.

Konklusjon: Drikk lettbrus dersom du har lyst på brus, men er opptatt av kalorier. Det er lov til å kose seg med brus (både vanlig og lett), så lenge man ikke overdriver. Vann er den beste tørsteslukkeren, men du trenger absolutt ikke å ha dårlig samvittighet så lenge du har et balansert og variert kosthold.