pizza-346985_1920

Kongen av kostråd

Det florerer av mer eller mindre gode råd til hvordan du kan spise deg til en bedre helse. Spis mindre karbo, mer fisk, mindre kjøtt, mindre salt, mer proteiner, mindre sukker… også videre, også videre…

Og det er helt riktig at utifra det vi vet per i dag bør de fleste kutte ned på kjøttinntaket sitt, salte maten mindre, spise mer fisk og mindre sukker.

Ønsker du å legge om kosten, men er usikker på hvor du skal begynne? Føler du at det er forvirrende med alle rådene der ute? Da skal jeg gi deg ETT råd som vil bedre kostholdet ditt på flere områder.

Spis mer grønnsaker

 

Grønnsaker inneholder vitaminer, mineraler, vann og fiber. Dette er stoffer du garantert har hørt at er bra for deg. Men det er ikke bare derfor du bør øke inntaket av grønt.

Ved å spise mer grønnsaker vil du sannsynligvis spise mindre av noe annet. Ved å fylle halve middagstallerknen din med salat er det mindre plass til resten av maten. På grunn av fiberinnholdet og vanninnholdet i grønnsakene metter grønnsakene mer i forhold til kalorinnholdet enn mye annen mat. For mange vil derfor et økt inntak av grønnsaker føre til et redusert inntak av mettet fett, sukker og kalorier.

..Uten at du har trengt å tenke så mye over det…

Hvis du i tillegg husker på variasjon i kostholdet ditt har du kommet langt.

I tillegg til at det er sunt for deg å spise mye frukt og grønt ser man nytten ved å velge mer vegetarisk også fra et miljømessig perspektiv. Selv om det ikke er realistisk at alle skal være vegetarianere er det greit å ha i bakhodet at kjøttproduksjon krever utrolig mye ressurser. Både når det kommer til områder det blir dyrket fór på, og når det kommer til alt vannet som brukes. Å dyrke mat til mennesker krever veldig mye mindre ressurser, og man sitter igjen med veldig mye mer mat.

Så i stedet for å tenke på alle de hundre tingene du kanskje skulle vært litt bedre på kan det hende at det holder å gjøre denne ene tingen.

Det er helt greit å spise pizza, pølser og lasagne innimellom, men server grønnsaker til.

Har du lyst til å spise sunt; legg en grønnsak på 🙂