autumn-1072827_1920

Høstens godsaker

Nå nærmer høsten seg med stormskritt. Dette er tiden for mørke kvelder med stearinlys og te i sofakroken. Nå som sommeren er på hell er det mange som vil komme tilbake til gamle rutiner, og da er det perfekt med noen gode tips for å komme i gang.

Ut i naturen

Den friske høstluften er en skikkelig oppkvikker. Lange (eller korte) turer i skog og mark vil uten tvil gi deg mer energi. Høsten er sesongen for både epler, bær og sopp, så naturen er full av godsaker som attpåtil er gratis. Sopp- og bærtur er dessuten hyggelig for hele familien.

Hvis du er glad i å jakte er det også tiden for det nå. I tillegg til at du får brukt kroppen din er viltkjøtt næringsrikt og magert kjøtt som blant annet er rik på proteiner, jern og kalsium. Plukk tyttebær og sopp, og bruk det som tilbehør.

Bruk grønnsaker i sesong

Det å handle mat i sesong er alltid lurt, og på høsten bugner butikkene av rotgrønnsaker, gresskar, løk og kål. Disse grønnsakene kan varieres og kombineres i det uendelige. En suppe på norske rotgrønnsaker varmer godt både på høsten og vinteren, og er i tillegg til å være sunn for deg veldig billig. Hvorfor ikke samle opp grønnsakene du har til overs i slutten av uken å servere familien en deilig suppe?

leek-791816_640

Kos deg inne med varm drikke

Når det regner ute og været er skikkelig guffent er det lite som slår en kveld i sofakroken med et pledd, en god bok og en varm kopp med te eller kakao. Det finnes my god te i helsekostbutikkene med deilige kryddere og ulike smaker. Kakao trenger ikke være usunt. Melken i kakaoen gir deg proteiner, kalsium og B-vitaminer, og hvis du bruker rå kakaopulver eller mørk sjokolade tilfører du antioksidanter og jern. Enda en fordel med å lage hjemmelaget kakao er at du selv bestemmer hvor mye sukker du vil ha i.

hot-chocolate-1058197_640

 

Nyt høsten! 🙂