brown-2795_1920

Blir du tykk av potet?

Har du hørt at du ikke skal spise for mye potet fordi det inneholder for mye stivelse? Lurer du på hvorfor poteten ikke får lov til å telle med som en av dagens grønnsaksporsjoner?

Potet – ikke bare tomme kalorier.

Poteten har lange tradisjoner i det norske kostholdet, men for noen år tilbake bannlyste flere poteten, og den fikk nærmest skylden for den økende graden av overvekt. Men visste du at poteten faktisk er bedre enn både pasta og ris når det kommer til både energiinnhold og næringsinnhold? Poteten inneholder færre kalorier, mindre stivelse og mer vitaminer og mineraler! I tillegg har forskning vist at poteten gir høyere metthetsfølelse enn mye annen mat. Det er med andre ord mest sannsynlig andre matvarer enn poteten man bør kutte ned på først.

Kjøl ned potetene

Det er riktig at mesteparten av karbohydratene i poteten består av stivelse. For å unngå store blodsukkersvingninger kan det være lurt å begrense mengden stivelsesrike matvarer, men som tilbehør til middagen er altså poteten et smartere valg enn pasta og ris. I tillegg er det slik at når du kjøler ned kokt mat med stivelse blir en del av stivelsen omgjort til såkalt resistent stivelse. Denne typen stivelse fungerer som fiber, slik at den ikke blir tatt opp i kroppen.

Spis potet i tillegg til grønnsaker

Grunnen til at poteten ikke lenger er med i frukt- og grøntregnskapet vårt er faktisk ikke fordi den ikke regnes som sunn lenger. Det er fordi det ikke er godt nok dokumentert at poteten i seg selv bidrar til reduksjon i livsstilsykdommer. Derfor bør du spise poteter i tillegg til dagens grønnsaksporsjon og ikke i stedet for.

Potet kan fint være en del av et variert kosthold, og er både sunt og mettende. I tillegg kan den varieres mye, og er god på smak 🙂